14 תרגולי תשומת הלב
14 תירגולי תשומת הלב הם תמציתו של מסדר ה- INTERBEING. הם הפנס המאיר את דרכנו, הסירה הנושאת אותנו, המורה המדריך אותנו. הם מאפשרים לנו לגעת בטבע הווית הגומלין בכל דבר קיים ולראות שהאושר שלנו אינו נפרד מאושרם של אחרים. הווית גומלין interbeing אינה תיאוריה: זוהי מציאות שכל אחד מאיתנו יכול להתנסות בה ישירות, בכל רגע בחיי היום יום שלנו. 14 תירגולי תשומת הלב עוזרים לנו לטפח ריכוז והתבוננות פנימית המשחררים אותנו מפחד ומאשלייה של עצמי נפרד.
תרגול תשומת-הלב הראשון: פתיחות
ערים לסבל הנגרם על-ידי קנאות וחוסר סובלנות, אנו נחושים בדעתנו לא לסגוד או להיות כבולים לשום תורה, תיאוריה או אידאולוגיה, אפילו לא לבודהיזם. אנו נחושים בדעתנו לראות בתורה הבודהיסטית אמצעי הדרכה המסייע לנו לפתח הבנה וחמלה. זו אינה תורה שיש להילחם, להרוג או למות למענה. אנו מבינים כי קנאות, על צורותיה השונות היא תוצאה של תפיסת הדברים באופן דואלי ומפלה. נאמן את עצמנו להתבונן בכל דבר עם פתיחות ועם ראיה של הווית גומלין על מנת להתמיר דוגמטיות ואלימות בתוכנו ובעולם.
תרגול תשומת-הלב השני: אי הצמדות להשקפות
ערים לסבל הנגרם על-ידי דבקות בהשקפות ובתפיסות מוטעות, אנו נחושים בדעתנו להימנע מצרות-אופקים ולא להיות כבולים להשקפותינו הנוכחיות. אנו נחושים ללמוד ולתרגל אי-היצמדות להשקפות כדי להיות פתוחים לתובנה ולנסיון של אחרים, כדי להפיק תועלת מהחוכמה הקיבוצית. אנו ערים לכך שהידע הנוכחי שלנו איננו אמת מוחלטת וקבועה. תובנה מתגלה באמצעות תירגול של הקשבה חומלת, התבוננות עמוקה וויתור על מושגים ולא באמצעות ידע אינטלקטואלי. האמת מצויה בחיים ואנו נתבונן בחיים בתוכנו ומסביבנו בכל רגע ורגע, נכונים ללמוד במשך כל חיינו.
תרגול תשומת-הלב השלישי: חופש מחשבה
ערים לסבל הנגרם כאשר אנו כופים את דעתנו על אחרים, אנו נחושים בדעתנו לא לאלץ אחרים, אפילו לא את ילדינו, בשום אמצעי כלשהו – כגון סמכות, איום, כסף, תעמולה או חינוך כפוי – לאמץ את השקפותינו. נכבד את זכותם של אחרים להיות שונים ולבחור במה להאמין וכיצד להחליט. יחד עם זאת, נעזור לאחרים לנער חוצנם מקנאות וצרות-אופקים באמצעות דיבור אוהב ודו-שיח חומל.
תרגול תשומת-הלב הרביעי: מודעות לסבל
ערים לכך שהתבוננות לעומק בסבל יכולה לעזור לנו לפתח הבנה וחמלה, אנו נחושים בדעתנו לחזור הביתה אל עצמנו, להכיר, לקבל, לחבוק ולהקשיב לסבל עם אנרגיה של תשומת לב. נעשה כמיטב יכולתנו לא לברוח מהסבל שלנו או לכסות עליו על ידי צריכה, אלא לתרגל נשימה והליכה מודעת כדי להתבונן לעומק בשורשי הסבל שלנו. אנו יודעים שיש ביכולתנו להגשים את הדרך המובילה להתמרת הסבל רק כאשר אנו מבינים לעומק את מקורות הסבל. רק כאשר אנו מבינים את סבלנו שלנו, נוכל להבין את סבלם של האחרים. אנו מתחייבים למצוא דרכים, כולל מגע אישי, תוך שימוש באמצעים אודיו-אלקטרוניים ואחרים, כדי להיות עם אלו הסובלים, על-מנת לעזור להם להתמיר את סבלם לחמלה, שלום ושמחה.
תרגול תשומת-הלב החמישי: חיים פשוטים ובריאים
ערים לכך שאושר אמיתי מקורו בשלום, יציבות, חופש וחמלה, אנו נחושים בדעתנו לא לצבור עושר בשעה שמיליונים רעבים וגוססים, ולא לראות את מטרת חיינו בפרסום, עוצמה, עושר או תענוגות חושים, העלולים להביא לסבל רב וליאוש. נתרגל התבוננות עמוקה בדרך בה אנו מזינים את גופנו ואת נפשנו במזונות, ברשמים חושיים, בשאיפות ובתודעה. אנו מתחייבים לא להמר, או לצרוך אלכוהול, סמים או מוצרים אחרים המרעילים את גופנו ותודעתנו הפרטיים והקיבוציים, כמו אתרים מסויימים, משחקים אלקטרוניים, מוסיקה, תכניות טלוויזיה, סרטים, מגזינים, ספרים ושיחות. נתרגל צריכה בדרך שתשמר את החמלה, את הרווחה והשמחה בגופנו ובתודעתנו ובגוף ובתודעה של משפחותינו, החברה שלנו וכדור הארץ.
תרגול תשומת-הלב השישי: התמודדות עם כעס
ערים לכך שכעס חוסם תקשורת ויוצר סבל, אנו נחושים בדעתנו לטפל בכעס כשהוא מופיע ולזהות ולהתמיר את זרעי הכעס המצויים עמוק בתודעתנו. כאשר עולה בנו כעס, אנו נחושים בדעתנו לא לומר או לעשות דבר, אלא לתרגל נשימה או הליכה בתשומת-לב ולקבל, לחבוק ולהתבונן לעומק בכעסנו. אנו יודעים כי שורשי הכעס אינם מחוץ לנו. ניתן למצוא אותם בתפיסותינו המוטעות ובחוסר הבנת הסבל שבתוכנו ובאחרים. על ידי התבוננות בארעיות, נוכל להתבונן בעיניים של חמלה בעצמנו ובאלה שאנו חושבים אותם לסיבת כעסנו, ולהכיר בחשיבותם של היחסים שלנו איתם. נתרגל שקדנות נכונה על מנת להזין את יכולתנו להבין, לאהוב, לשמוח ולהכיל. נתמיר בהדרגה את הכעס, האלימות והפחד שלנו, ונעזור גם לאחרים לעשות אותו דבר.
תרגול תשומת-הלב השביעי: לשכון באושר כאן ועכשיו
ערים לכך שהחיים מצויים רק ברגע ההווה, אנו מתחייבים להכשיר את עצמנו לחיות במלואו כל רגע בחיי היומיום. ננסה לא לשקוע בפיזור-דעת ולא להיסחף על-ידי חרטה לגבי העבר, דאגה לגבי העתיד, או תשוקה, כעס וקנאה בהווה. נתרגל נשימה מודעת על מנת לחזור למתרחש כאן ועכשיו. אנו נחושים בדעתנו ללמוד את אומנות החיים בתשומת-לב על ידי נגיעה במרכיבים הנפלאים, המרעננים והמרפאים הנמצאים בתוכנו וסביבנו, בכל המצבים. בדרך זו נוכל לטפח את זרעי השמחה, השלום, האהבה וההבנה בתוכנו, וכך לאפשר להתמרה ולריפוי להתרחש בתודעתנו. אנו יודעים כי אושר אמיתי תלוי בראש ובראשונה בגישה המנטלית שלנו ולא בתנאים חיצוניים, ושאנו יכולים לחיות באושר ברגע ההווה, אם נזכור שיש לנו יותר תנאים מהנחוץ על מנת להיות מאושרים.
תרגול תשומת-הלב השמיני: קהילה ותקשורת
ערים לכך שחוסר תקשורת תמיד מביא לפירוד וסבל, אנו מתחייבים להכשיר עצמנו בתרגול הקשבה בחמלה ודיבור באהבה. ביודענו כי קהילה אמיתית נטועה בתוך הכללת הכל ובתירגול המעשי של דעות, מחשבות ודיבור בהרמוניה, נתרגל שיתוף הבנתנו ונסיוננו עם חברי הקהילה שלנו, על מנת להגיע לתובנה קיבוצית. אנו נחושים ללמוד להקשיב לעומק, ללא שיפוט או תגובה ולהמנע מהבעת מילים העלולות לזרוע מחלוקת או לגרום לקהילה להתפרק. כאשר יתעוררו קשיים, נישאר בסנגה שלנו ונתרגל התבוננות עמוקה בתוך עצמנו ובאחרים על מנת להכיר את כל הסיבות והתנאים – כולל אנרגיית ההרגל שלנו – שעוררו את הקשיים. ניקח אחריות על הדרכים בהן תרמנו לקונפליקט ונשמור על תקשורת פתוחה. לא נתנהג כקרבן, אלא נעשה כל מאמץ למצוא דרכים לפייס וליישב כל סכסוך, קטן ככל שיהיה.
תרגול תשומת-הלב התשיעי: דיבור באהבה ובכנות
ערים לכך שמילים יכולות ליצור סבל או אושר, אנו מתחייבים ללמוד לדבר בכנות, באהבה ובאופן בונה. נשתמש רק במילים המשרות שמחה, בטחון ותקווה ומקדמות פיוס ושלום בתוכנו ובתוך אחרים. נדבר ונקשיב באופן שיכול לסייע לנו ולאחרים להתמיר סבל ולצאת ממצבים קשים. אנו נחושים בדעתנו לא לומר דברי כזב למען תועלת אישית או כדי להרשים אחרים ולא לבטא מילים העלולות לגרום למחלוקת ושנאה. נגן על האושר והבטחון של הסנגה שלנו על ידי המנעות מדיבור אודות מגרעותיהם של אנשים שאינם נוכחים ותמיד נשאל את עצמנו האם תפיסותינו נכונות. נדבר רק עם כוונה להבין ולהתמיר את המצב. לא נפיץ שמועות ולא נבקר או נגנה דברים שאיננו בטוחים בהם. נעשה את מיטבנו כדי להשמיע את קולנו אודות מצבים של אי-צדק, אפילו כשזה עלול לגרום לנו קשיים או לסכן את בטחוננו.
תרגול תשומת-הלב העשירי: הגנה על והזנה של הסנגה
ערים לכך שמהותה ומטרתה של הסנגה הוא התרגול של הבנה וחמלה, אנו נחושים בדעתנו לא להשתמש בקהילה הבודהיסטית לשם הפקת רווח או תועלת אישית ולא להפוך את הקהילה לכלי פוליטי. יחד עם זאת, קהילה רוחנית צריכה לנקוט עמדה ברורה כנגד דיכוי ואי-צדק ולחתור לשינוי המצב, תוך הימנעות מסכסוכים ומחלוקות. אנו מתחייבים ללמוד להביט בעיניים של הווית גומלין ולראות את עצמנו ואת האחרים כתאים בגוף סנגה אחד. כתא אמיתי בגוף הסנגה, המייצר תשומת לב, ריכוז והתבוננות פנימית כדי להזין את עצמנו ואת הקהילה כולה, כל אחד מאיתנו הוא בו זמנית גם תא בגוף הבודהה. נפעל לבניית אחוות אחים ואחיות, נזרום כמו נהר, ונתרגל כדי לפתח את שלושת הכוחות האמיתיים – הבנה, אהבה והפסקת הסבל – כדי להגשים התעוררות קיבוצית.
תרגול תשומת-הלב האחד-עשר: אמצעי-מחיה נכונים
ערים לכך שאלימות ואי-צדק עצומים פגעו בסביבה ובחברה שלנו, אנו מתחייבים לא להרוויח את לחמנו בדרך הפוגעת בבני-אדם ובטבע. נעשה את מיטבנו כדי לבחור במשלח-יד העוזר להגשים את משאת נפשנו לחיות בהבנה ובחמלה. ערים למציאות הכלכלית, הפוליטית והחברתית בעולם, כמו גם ליחסינו עם מערכות אקולוגיות שונות, ננהג באופן אחראי כצרכנים וכאזרחים, ולא נשקיע ולא נרכוש מוצרים מחברות התורמות לדלדול משאבים טבעיים, פוגעות באדמה ומקפחות את סיכוייהם של אחרים לחיות.
תרגול תשומת-הלב השניים-עשר: יראת כבוד לחיים
ערים לסבל הרב הנגרם על ידי מלחמות וסיכסוכים, אנו נחושים בדעתנו לטפח אי אלימות, חמלה ותובנה של הווית הגומלין בחיי היומיום שלנו, ולטפח חינוך לשלום, מדיטציית תשומת לב ופיוס בתוך משפחות, קהילות, קבוצות אתניות ודתיות, עמים, ובעולם כולו. אנו נחושים בדעתנו לא להרוג ולא להניח לאחרים להרוג. לא נתמוך בשום מעשה הרג בעולם, לא במחשבתנו ולא בדרך חיינו. יחד עם הסנגהה נתרגל בשקדנות התבוננות לעומק כדי לגלות דרכים טובות יותר להגן על החיים, למנוע מלחמה ולכונן שלום.
תרגול תשומת-הלב השלושה עשר: רוחב-לב
ערים לסבל הנגרם בשל עושק, אי-צדק חברתי, גניבה ודיכוי, אנו מתחייבים לטפח נדיבות בדרך חשיבתנו, דיבורנו ומעשינו. נתרגל טוב לב אוהב על ידי פעילות למען אושרם של אנשים, בעלי-חיים, צמחים ומחצבים. נתרגל נדיבות בחולקנו את זמננו, מרצנו ומשאבינו החומריים עם אלה הזקוקים להם. אנו נחושים בדעתנו לא לגנוב ולא להחזיק ברשותנו דבר השייך לאחרים. נכבד את רכושם של אחרים, אך ננסה למנוע מאחרים להיבנות מסבלם של בני-אדם או של מינים אחרים.
תרגול תשומת הלב הארבעה עשר: התנהגות מינית נכונה [לאלו שאינם נזירים ונזירות]
ערים לכך שתשוקה מינית איננה אהבה ושיחסי מין המונעים על-ידי תשוקה אינם יכולים להפיג את בדידותנו, אלא יגרמו לעוד סבל, תסכול ובידוד, אנו נחושים בדעתנו לא להיות מעורבים ביחסי מין ללא הבנה הדדית, אהבה ומחויבות ארוכת-טווח, בידיעת משפחותינו וידידינו. ביודענו כי גוף ונפש – חד הם, אנו מתחייבים ללמוד דרכים נאותות לטפל באנרגיה המינית שלנו ולטפח טוב לב אוהב, חמלה, שמחה והכלה למען אושרנו ואושרם של אחרים. עלינו להיות ערים לסבל עתידי שעלול להיגרם בשל קיום יחסי-מין. אנו יודעים שכדי לשמר את אושרנו ואת אושרם של אחרים, עלינו לכבד את הזכויות וההתחייבויות של עצמנו ושל אחרים. נעשה כל שביכולתנו להגן על ילדים מפני ניצול מיני ולהגן על זוגות ומשפחות מפני פירוק בשל התנהגות מינית בלתי-נאותה. נתייחס בחמלה ובכבוד לגופנו. אנו נחושים להביט לעומק אל תוך ארבעת המזונות וללמוד דרכים לשמר ולתעל את האנרגיות החיוניות שלנו (אנרגיה מינית, נשימה ואנרגיה רוחנית) כדי להגשים את אידיאל הבודהיסאטווה. נהיה ערים לגמרי לאחריות שבהבאת חיים חדשים לעולם ונתבונן עמוקות בסביבה העתידית אליה אנו מביאים אותם.